4 najpopularnija programa za 3D modeliranje

Nakon što su računala postala dovoljno snažna za trodimenzionalni (3D) prikaz na ekranu, svijet gaminga više nije bio isti. Osjećaj prostora i prolaženja kroz njega bio je stvarniji nego ikad prije, a računalne igre mogle su korisnicima priuštiti nova iskustva, pa čak i nove vrste igara.

No, moćan hardver tek je jedan od čimbenika uspjeha 3D prikaza. Velik dio zasluga ide u smjeru programa koji tom snagom upravljaju, a danas su najpoznatiji (među polygon softverima) Maya, Blender, Cinema 4D i 3D Studio Max.

Mogućnosti ovih programa toliko su široke da svoju primjenu nalaze i izvan industrije video igara. Profesionalci iz svijeta filma, produkt dizajna i arhitekture također svakodnevno koriste neke od ovih programa. Primjerice, za potrebe ugradnje specijalnih efekata ili prostornih vizualizacija.

Profesionalci iz svijeta filma, na neki način su bili pioniri 3D tehnologije, pa je tako većina inovacija iz 3D svijeta, pogotovo do prije nekoliko godina, dolazila iz tehnologija koje su koristili upravo filmski studiji. Danas se i u svijetu filma najčešće koriste ova četiri softwarea, a osim filmske industrije te industrije video igara, za njima posežu i produkt dizajneri te arhitekti.

Više o tome gdje se sve provlači 3D dizajn i koja mu je primjena, možete pročitati u našem prijašnjem blogu ‘Primjena 3D modeliranja’.

No, koji je od ovih programa najbolji? To pitanje si često postavljaju početnici u 3D dizajnu, želeći svoje vrijeme posvetiti izučavanju onog koji im može pružiti najviše mogućnosti. No, ne postoji točan odgovor. Sve ovisi o tome kojom se točno granom 3D dizajna planirate baviti.

Kako bi vam olakšali izbor, u nastavku članka ćemo pregledati prednosti svakog od navedenih programa, te u kojim su značajkama najbolji.

Blender u indie studijima

Odličan za početnike, prvenstveno jer je Blender, jedini profesionalni, potpuno besplatan alat za 3D modeliranje te jedan od ambasadora open source pristupa u softverskoj industriji.

Dostupan i pregledan, Blender ima veliku zbirku tutoriala i instrukcija na svojoj stranici, a prisutna online zajednica uvijek je spremna odgovarati na pitanja te davati savjete. Vođen od svoje vlastite fundacije, Blender je brzo pronašao poklonike u industriji video igara, posebno kod indie game dev studija.

Također, njegovi tvorci ulažu u filmske projekte, kao što su Sintel (donja slika) te prvi open source film na svijetu Elephants Dream.

Blender krase mnoge značajke koje imaju plaćeni programi, poput animiranja dima, tekućine i čestica. Također ima svoj vlastiti engine za pokretanje igara te sustav filmske montaže.

Međutim, njegova otvorenost ga ujedno i limitira, jer svaki programerski dodatak mora biti otvorenog koda. Dok ta činjenica ne mora nužno značiti manju kvalitetu konačnog proizvoda, modeli u Blenderu možda će u nijansama zaostajati za ostalim profesionalnim softverima.

Više od tome kako se Blender može koristiti kao glavni alat za izradu video igre, pročitajte u našem blogu Kako je Pine Studio koristio Blender za izradu “Faraway: Puzzle Escape”.

Maya idelana za 3D animaciju

Zanima vas 3D animacija? Uvjerljivo najbolje programersko rješenje za 3D animaciju, Maya je moćan alat koji se obilato koristi u modernoj filmskoj industriji, ali i u game dev industriji.

Veliki hitovi poput Avatara, Gospodara Prstenova i Spider-Mana nastali su uz pomoć ovog programa, a animatorska struka s veseljem očekuje njegove nadolazeće verzije.

Maya ima jedan od najupečatljivijih karakteristika, a to je kvalitetan muscle rigging, to jest simuliranje mišićne mase ispod kože likova. Zbog iste modeli izgledaju vrlo realno, čak i ako prikazuju bića iz bajki ili znanstvene fantastike.

Maya dolazi s vrhunskim mogućnostima 3D grafike, no njena ciljana publika su veći studiji. Shodno tome, cijena od gotovo 2000 eura za korištenje u okviru jedne godine vjerojatno neće privući početnike ili neovisne (indie) timove.

3D Studio Max za video igre i arhitektonske vizualizacije

Vjerojatno najpopularniji program za 3D modeliranje, 3D Studio Max nerijetko nalazimo instaliranog na računalima većih game dev studija. Jedna od najpoznatijih igara svih vremena, Grand Theft Auto, proizašla je iz mogućnosti ovog alata.

Osim za igre, program se koristi i u filmskoj industriji. Računalni efekti u Harry Potter i X-Men serijalu potječu upravo iz 3D Studio Maxa.

Program je poznat po svojem vještom prikazu dinamičkih pokreta u trodimenzionalnom (3D) okružju, kao i kvalitetnom sjenčanju te realističnoj obradi svjetlosti u prostoru. Kad se te karakteristike spoje s impresivnim renderskim sustavima poput Corone i V-Raya, dobivamo odličan alat za arhitektonske vizualizacije.

Stoga 3D Studio Max, uz filmsku industriju i industriju video igara, često koriste i arhitekti te dizajneri interijera. Cijena njegovog korištenja, skoro 2000 eura godišnje, također često odbija početnike i neovisne (indie) timove.

Cinema 4D u TV produkciji

Kao što mu i samo ime govori, Cinema 4D je primarno osmišljen kao alat za filmsku produkciju, no najčešće se koristi u TV produkciji. Tako su i neki promidžbeni materijali britanskog BBC-a rađeni u Cinema 4D, a jedan od poznatijih je i promo materijal za Drugi progam BBC-a, autora Lukea Carpentera. Osim toga, radove iz Cinema 4D mogu se vidjeti i u TV reklamama Coca-Cole, Volva, Carslberga, Jack Daniel’sa i Nestlea.

Posebnost Cinema 4D je što je daleko najlakši program za učenje, te ima dobru integraciju s Body Paintom, to jest ima sposobnost da 3D modelima prinese uvjerljive i detaljne teksture, zbog čega već na prvi pogled isti izgledaju uvjerljivo. No, Body Paint je danas već postao standard u 3D industriji, tako da ga ova značajke više ne izdvaja toliko od ostalih softwarea.

Uz navedeno, Cinema 4D dolazi s moćnim značajkama poput sustava koji simuliraju fizičke zakone, te neograničene mreže za renderiranje. Uz to, korisnici često puta hvale lakoću i intuitivan dizajn programa, zbog čega je početak rada u njemu relativno jednostavan, posebno onima koji su već ranije radili u 3D animaciji.

I ja želim postati 3D modeler

Obzirom da sva četiri softvera za 3D dizajn počivaju na istim zakonitostima, kada naučite jedan neće vam biti teško prebaciti se na drugi. Bitno je znanje, vježba i upornost.

Do sada se u praksi pokazalo da je za junior artiste Blender i više nego dovoljan program, jer posjeduje dovoljno alata koji su potrebni za 3D modeliranje uobičajenih asseta u video igrama, te je odličan u UV Unwrappingu i Riggingu, što je neophodno potrebno u izradi modela za game dev industriju.

Također, u 2018. godini Machina Academy će u svojoj ponudi nuditi tečajeve za 3D animaciju te digitalno skulptiranje u ZBrushu!

Ukoliko želiš još dodatnih informacija ili te interesira neki od naših tečajeva, kontaktiraj nas na mail machina@machina.hr i dogovori razgovor u kojem ćemo zajedno porazgovarati kako pristupiti industriji video igara te gdje i što kasnije možeš raditi sa stečenim vještinama!